Pictura pe sticla /Icoane

Icoane pe sticla

Icoane pe sticla Adriana Soit

Detalii:
Timp estimat pentru o icoana: 5 zile

Sursa de inspiratie: icoane de la Laz (Sebes-Alba),
Nicula sau Maierii Balgradului (Alba)

Materiale folosite:

  • Pigmenti praf
  • Emulsie cu galbenus de ou
  • Foita de aur
  • Sticla de 2 mm grosime
  • Rama de lemn

Realizare 2009 – 2010
Pictura: Adriana Soit
Denumire: Icoane pe sticla
Dimensiuni: 20x30cm
Tehnica: pictura pe sticla
Pret estimativ: 300 lei

Servicii oferite:

  • Proiect
  • Pictura pe sticla
  • Inramare la alegere

Despre icoanele pe sticla:

Pentru a ne pastra originea, trebuie sa ne conservam in primul rand traditiile. Icoanele pe sticla alaturi de alte mestesuguri si obiceiuri populare sunt specifice noua, ca popor. Sunt obiceiuri frumoase, sincere si cu credinta calda ale taranului roman.

“Icoanele pe sticla si gravurile in lemn sunt raspandite mai ales in Ardeal. In regiuni foarte intinse, in mai toate casele taranesti se gasesc astfel de icone stangaciu lucrate, cu o tehnica primitiva” Telegraful roman, nr. 65, 10 august 1853

Nicolae Iorga, Observa farmecul icoanelor pe sticla in ciuda picturii lor mai putin grave, mai putin perfecte si include zugravirea de icoane printre artele minore.

 

Materiale. Tehnici de realizare vechi
Sticla, folosita cu dublu rol, ca suport si ca strat protector al picturii, tiparul de hartie, culorile pentru pictura si lemnul pentru rame.

  1. Desenul tipar se realizeaza in oglinda,
  2. Inainte de a fi pictata, sticla se degreseaza foarte bine. Pe vremuri sticla era curatata cu o solutie diluata de lesie de cenusa sau albus de ou amestecat cu apa.
  3. Se copiaza pe dosul sticlei cu culoare neagra sau maron.  In tehnica veche este folosita o cerneala preparata din chindrut (negru de fum), cu putin galbenus de ou si zeama de clei, pastrata pe o tigaie calda, ca sa nu se inchege. Contururile se desenau cu o pana de gasca.
  4. Liantul cu care se amestecau culorile era realizat din galbenus de ou pentru elasticitate si rezistenta peliculei de culoare.
  5. Colorarea se realizeaza numai dupa uscarea contururilor si a inscrisurilor. Cercetarile vechi asupra picturii pe sticla  vorbesc despre culorile minerale folosite in detrimentul celor vegetale. Anumiti pigmenti erau folositi mai des de iconari: pigmenti pe baza de alb (de plumb, carbonat de calciu, de zinc), rosu (miniu de plumb, cinabru, organic), galben (ocru de fier, ultramarin), verde (pamant verde, verde de crom), albastru (de fier, ultramarin), brun (siena arsa), metalici (foita de alama-cupru-zinc), negru de carbune. In multe cazuri pigmentii nu sunt folositi in  stare pura, ci amestecati cu materiale de umplutura, cel mai des intalnit fiind barita.
  6. Dupa uscarea completa a culorilor, dosul picturii se ungea cu terebentina, pentru a o proteja de umezeala si a o face rezistenta la apa.
  7. Ramele in care se aseza sticla zugravita erau de obicei din lemn subtire de brad vopsite in intregime intr-o culoare, in general in negru, maron, rosu

Materiale. Tehnica personala de realizare a icoanei pe sticla
Sticla de obicei de 2 mm grosime, tiparul de hartie, culorile pentru pictura, foita de aur si lemnul pentru rame.

  1. Desenul tipar se realizeaza in oglinda. Sursa mea  de inspiratie este din celebrele icoane de la Laz (Sebes-Alba), Nicula sau Maierii Balgradului (Alba).
  2. Degresarea sticlei cu albus de ou amestecat cu apa.
  3. Copierea desenului pe dosul sticlei cu culoare neagra. Cerneala preparata din acrilic negru (noire de mars -Louvre), cu putin galbenus de ou si apa. Conturul il desenez cu penita si cu o pensula subtire, pentru a realiza grosimi diferite ale liniei.
  4. Liantul cu care amestec culorile este o emulsie realizata din galbenus de ou, apa, putin ulei de in sicativat si putin otet.
  5. Dupa uscarea conturului, se picteaza icoana. Pentru a pastra cat mai mult din tehnica veche, eu am ales sa utilizez pigmenti praf: pigmenti pe baza de alb (de zinc, de titan), rosu (oxid de fier, cadmiu), galben (oxid de fier, cadmiu), verde (verde de crom), albastru (cobalt, ultramarin), brun (siena arsa), metalici (foita de aur), negru de fum.
  6. Dupa uscarea completa a culorilor, peste pictura se lipeste o folie de aluminiu, pentru a o proteja de umezeala si a o face rezistenta la apa.
  7. Ramele le comand de obicei la tamplar din lemn de brad simple si le vopsesc in brun Van Dyck (cu tenta mai veche), sau comand rame de lemn gata realizate (imbinate perfect).